Followers

Saturday, February 11, 2012

pelaburan jangka panjang terbaik di Malaysia

Assalamualaikum semua,

          Malam ni saya nak kongsikan  tentang satu pengetahuan mengenai pelaburan jangka panjang.Mungkin ada di antara anda yang sangat faham tentang pelaburan jangka panjang vs pelaburan jangka pendek ni tapi saya pasti ada di antara kita yang tahu sikit2 je, tahu 50-50, atau tak tahu langsung. Ok, yang tak berapa tahu@tak tahu langung and yang paling penting berminat nak tahu atau sekadar menambahkan ilmu pun ok...jom bacer perlahan2 sambil memahami apa itu long term investment and short term investment..
        Kalau ikut online dictionary maksud short term investment:
 Contoh short term investment: FOREX, MAIN SAHAM...lagi??judi, sport toto..hheee....banyak yang xpasti sumbernya lahh....bercampur halal haram....(but saya bukan ustazah nak ckp byk tentang ini...just ignore yer). Pendek kata investment jenis ni utk org yg nak cepat kaya..tapi kalau benda2 cepat kaya ni , cepat jugak miskin jd papa kedana kalau tak pandai tentang pelaburan.utk yg ada ilmu pelaburan & pakar dalam bidang ini..bertuahla...buat duit cepat =)...arini letak15,000 esok dah beranak jadi 30,000...huh, mmg dunia ini milik kita TAPI kalau sebaliknya, arini ada 15,000 lps trading katala rugi...40 hari la berkabung...silap2 ada yang makan pasir sbb menaggung hutang keliling badan.OK, straight to the point...bacer la lagiii...
 Saya nak cerita tentang long term investment..yang ni contohnya:Public Mutual (paling ramai org masuk saya rasa...sbb saya pun masuk jugak), pelaburan emas yg tgh hot sekarang ni, pelaburan ASB, ASW, fixed deposit, investment linked insurance....pendek kata pelaburan yang makan masa lebih dari setahun.Tapi guaranty...so mmg xtakut duit hilang ke,papa kedana ke...sebab paling selamat di dunia la utk sesiapa yg tak berapa arif tentang pelaburan tp suka duit.Sebab nak harap kumpul sendiri, mmg sampai tua pun tak jadi jutawanla nampkanyer..So, apa yang saya nak fokuskan di sini,kalau nak masuk semua mungkin kita tak mampu atau kalau ada yang mampu , mestilah nak pilih pelaburan terbaik yang boleh kita buat sebab "perancangan hebat hari ini, mencipta kejayaan hebat di masa depan" bukan setakat utk diri kita sahaja tetapi generasi anak2 kita juga.sebab:

 Investment Planning 
Good investment planning can turn your goals from dreams into realities. This planning involves more than trying to pick the "right" investments. How you allocate your money among different types of investments can have a greater effect on investment success than the individual investments you choose. So, your first step in investing toward your goals is to work out an asset allocation for your investments. (http://www.ykconsultancy.com/investmentplanning.htm)

Tadi baru balik dari talk tentang pelaburan jangka panjang ni. Nama dia : GREAT INCOME PLUS & GREAT ELITE BUILDER.Apa yang saya rasa sangat bagusnya plan ni..satu saving dia 10 tahun vs satu lagi 20 tahun.
                                                         
Bermula dengan serendah RM450 sebulan, setiap tahun kita akan dapat bonus&survival benefit RM1200 - RM8000 setahun selama 30-40 tahun. pastu dapat lagi perlindungan melebihi RM2,000,000(tengok betul2 2 juta ok) dan simpanan RM1,000,000  juta lebih..total lebih 3 juta ni..huh---the best investment i think!!.......Dengan menyimpan hanya min RM450 sebulan di Great Eastern ini yang kita dapat...apa yang saya fikirkan:

- mendidik kita menyimpan & lebih berdisiplin (caruman setiap bulan). Saya rasa yg kerja gov+amik pencen..KWSP dah tak carum kan??apa kata carum dalam plan ni. Sbb kalau tak simpan dengan cara disiplin macam ni, duit tu habis entah ke mana..betul tak.nanti hari tua xder langsung duit simpanan.Hidup ni joli, joli jugak tp kena ingat masa depan...
- Pulangan simpanan selepas 10 tahun tu pun mencecah almost 3 kali ganda..means kalau total savings kita RM60,000(RM500 x 12 bulan x 10 tahun) dia akan jadi RM 60,000 x 3 = RM180,000. Ok apa..setiap tahun dapat lagi dividen RM1200 - RM8000...berbaloi baloi..kalau rasa amaout tu kecik invest banyak lagi.RM2000 sebulan ke..? dapat RM1.3 juta..huh, kelip2 mata melihat angka ini..
-Satu benda yang terbaik lagi adalah ada perlindungan. Investment liked insurance contohnyer kita baru start simpan 2 bulan (RM500 x 2 =RM1000). Betul kan?, u jatuh sakit,(lumpuh ke,kanser ke, darah tinggi ke, kencing manis ke, kidney failure ke+++36 jenis penyakit kritikal), xcident ke yg menyebabkan kecacatan kpd kita yg tidak membolehkan kita bekerja lg...jangan susah hati sebab GReat EASTERN akan sambung  simpan untuk kita sampai 10 tahun tu.Kalau fikir betul2 ASB @ bank2 ada ke bagi faedah ni...takde rasanya.bukan rasa lagi,..pasti mmg xder.kalau kita tak dapat simpan, itu jelah RM1000 tu jelah kita dapat..yang 1.2 juta tu tinggal mimpi jela.Duit habis lagi ada, nak tanggung kos rawatan..fikirkan la...bukan nak kata la, bukan jutawan dah..papawan@jatuh  miskin =(.
-Utk plan ni kita memang tak dapat cover kos rawatan di hospital  ok, sebab plan ni khas utk org yang dah ada medical card tapi nak tambah simpanan@pelaburan masa depan..(ape benda pulak medical card nii??) next time saya cerita. Insyaallah...
-Plan ni cuma bagi duit cash saja...cash 2 juta( 500,000 utk sakit, 500,000 utk xcident, 500,000 utk cacat dan 500,000 utk mati) ++ cash simpanan kita setiap bulan tu+bonus+dividen setiap tahun..MENARIK KAN??$$$$$$ blink! Blink!!...-money matters..hehee..

Tu jelah nak kongsi malam ni.Rasa rugi tak tulis cepat2 , nanti terlupa..sebab saya busy.Blog ini sekadar perkongsian ilmu..kalau chinese boleh buat juta2 an ringgit kenapa tidak kita.investment ini adalah salah satu cara 1 of my kenalan chinese now age 51(dah tua dah) dapat RM3.5 BILLION...diulang BILLION ye August 2011...jom kita ikut jejak langkahnya.kalau kita tanya bos kita pun for sure takde $$ sebanyak itu...1/10 daripada tu pun belum tentu. Beliau bukan invest hari ini esok dapat yer...All about managing our financial..."perancangan hari ini, menentukan siapa kita di masa hadapan". JAdikan blog ini panduan jika anda rasa ianya berguna and leave it if u think this blog nonsence...


 Ok....All the best to ouls....Kalau berminat, jangan lupa contact saya. just utk dengar n' nak pikir pun takpe @ mmg nak start sekarang ke..im ok for it..=)..

Great Eastern Financial Advisor,
Hasbah Juwaini,
Bachelor Biomedical (Sc.), UKM,
Master in Business Administration ,MSU.
Major in Global markerting & Financial.
hp: 012-6260742
Email:fhasbah@gmail.com
facebook:Hasbah binti Juwaini 


 

            


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature