Followers

Monday, February 2, 2015

saya nak elaun hospital..ada lagi ke??

salam to all,

since last week ada terima msg dari clients.ada "takaful advisor" representing 1 company takaful ni duk distribute msg palsu.mengatakan:

"semua company tak ada lagi benefit elaun hospital (HB) selepas 8/2 dan suruh amik dengan dia je ada plan special tu"

wink..wink..!!rasanya kena dibetulkan disini.GET (great eastern takaful) tidak terlibat dengan plan mereka. internal circular mereka!! statement mengatakan semua companies akan menghapuskan HB adalah tidak benar sama sekali.ia hanya melibatkan cmpany tersebut sahaja.dalam kita berniaga ada beberapa adab yang perlu kita jaga...erti kata lain bagi adab ni ETIKA kerja:



  1. amanah - kedua-dua pihak bersikap jujur dan tidak melibatkan sebarang ketidaktelusan
  2. ihsan -  mengambil kira kesemua aspek bukan sekadar nak keuntungan semata-mata
  3. bertolak ansur - jika timbul pertikaian, selesaikan dengan tolak ansur dan perbincangan
  4. tekun - berniaga dengan penuh kesungguhan supaya perniagaan yang dijalankan maju
tapi jangan sampai sengaja menyebarkan "berita palsu" yang menimbulkan keraguan kepada pihak lain dengan harapan kita akan beroleh keuntungan drpnya...be fair to everyone!!

persaingan:


buang rasa iri hati dan bersaing dengan cara baik dan ikhlas


kepentingan takaful...apa takaful sediakan...


  • hospital benefit - merujuk kepada elaun harian yang diberkan oleh syarikat takaful sebagai "gantian pendapatan" kepada pesakit. tapi benefit ni BUKAN semua orang dapat. kena ambil dari awal...stated dalam buku sijil okey!! Great eastern takaful masih available.takde circular pun mengatakan akan dihapuskan....still available!!!
  • lagi org selalu confuse apa beza takaful-takaful ni...di malaysia dalam BNM record ada 11 syarikat takaful....rujuk website bank negara malaysia. institusi /operator takaful yang berdaftar di malaysia.

link: http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=li&cat=insurance&type=TKF&fund=0&cu=0

  • apa beza syarikat-syarikat ni? kadang-kadang ada orang ingat...semuanya di bawah satu management. BUKAN ye...BUKAN!!! perumpamaan paling senang nak tengok macam ni....
"MAYBANK vs AFFIN BANK"
"APPLE vs PINEAPPLE"
"SAMSUNG vs iPHONE"
"TESCO vs GIANT"

***asas perniagaan yang sama tetapi berbeza JENAMA dan KUALITI***


  • kenapa kena pilih company yang tua & banyak pengalaman?? - orang kata "org tua byk makan garam" samalah jugak kepada perniagaan...kalau lagi lama satu2 syarikat tu bertahan tiada faktor lain melainkan "SERVIS DIA BAGUS" thats why tak hilang customers dan sustainable! ada orang jawab: "maybe company baru tumbuh/setahun jagung lebih baik?" memilik takaful bukan macam beli jagung rebus. kalau tak sedap, len kali beli tempat lain....sijil takaful yang kita pegang ni seumur hidup ttpnya sijil kita bila kita mati (setelah duit pampasan kematian diserahkan kpd ahli keluarga sebagai wang pusaka ++ semua simpanan yang ada di dalam akuan dipulangkan) jadi kalau "jagung" tu tak sedap...makanlah seumur hidup!!! merana ke tak merana??heehhee....choose the best company among the best!! company paling tua + the most trusted and reliable di malaysia GREAT EASTERN (107 tahun)



award GREAT EASTERN LIFE 
  • tapi tu great eastern life assurance(GELA) bukan great eastern takaful(GET)??? hehehe....mcm ni lah..memang dari segi pelaburan, perbankan, berbeza2 of coz ..macam adik beradik selepas -berkahwin kehidupan masing-masing betul tak?..tapi adakah kemahiran dan pengetahuan tidak akan dikongsi?? semestinya pengalaman dan kasih sayang berterusan cuma perjalanan berbeza.satu ISLAMIC (GET) satu lagi konvensional(GELA). GET pun banyak award dia sendiri walaupun kurang 10 tahun beroperasi mampu melangkau syarikat-syarikat takaful yang lain....in 3 years dah jadi company BERHAD! kehebatan produk GET mampu mengatasi syarikat lain....mesti yang lain gemuruh!! hehehhe....syarat-syarat untuk menjadi BERHAD = aset yang dimilikinya bukan sesuka hati tukar berhad, sdn berhad...google jom...google....

rujuk SSM utk bacaan lanjut sbb saya pun tak berapa tau...hehehheh
http://www.tubuhsyarikat.com/bm/syarikat-bhd.html

Great Eastern takaful berhad awards:

2011

2012

2013
rujukan: http://www.i-great.com/i-great/pressnew.html


  • Pilih syarikat yang kukuh...sepanjang saya di dalam industri menjadi perunding takaful keluarga Great Eastern Takaful 
TIDAK PERNAH:
  1. menukar premium peserta sesuka hati (naikkan premium)
  2. menurunkan elaun hospital peserta dengan notis/tanpa notis
  3. menukar kontrak di dalam buku sijil yang ditandatangani
  4. menukar manfaat yang dijanjikan dari semasa ke semasa (kekal sama)
  5. tidak membayar claim peserta yang layak (memenuhi syarat yang dipersetujui)
PILIH....PILIH...PILIH...PILIH....

  1. syarikat yang kukuh & the most trusted macam great eastern takaful berhad
  2. jangan mudah tergoda dengan tawaran gempaq sangat..after 1-2years tukar terms + conditions (kecewaaaa)
  3. sentiasa ingat "syarikat yg menjalankan TAKAFUL bukan badan amal, tetapi sejenis perniagaan yang bertindak sebagai pengurus kewangan islam dalam menjalankan tanggungjawab sosial masyarakat islam tertakluk kepada terma & syarat!!"
  4. manfaat perlu berkadar dengan premium yang dicarum. mustahil untuk berikan yang terlalu gempaq..sampai tak ambil kira premium. premium RM10, dpt medical card RM1 juta...(ridiculous)..kenapa company besar taknak buat kalau benda tu possible. carum RM150 sebulan elaun hospital RM400/sehari.. (impossible) mampu bagi utk masa terdekat sebab nak kaut customers...lepas 2 tahun tukar syarat "REMOVE SEMUA ELAUN HOSPITAL" oh my god!! masa tu gelabah cari sijil lain...tapi dah pernah claim sakit mcam-macam dalam cmpany lama... bear in mind "takaful hanya boleh dimohon utk orang yang masih sihat dan FIT" ada sakit boleh cuba tapi tak gerenti dapat..kalau dapat with lots of exclusions!!!

SELAMAT MEMBACA....DAN MEMPRAKTIKANNYA DALAM KEHIDUPAN...

ikhlas,
012-6260742
ISLAMIC FINANCIAL ADVISOR/PLANNER




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature