Followers

Tuesday, October 28, 2014

motivation: di mana ibu bapa kita?


sumber cerita: http://wanfauzi.com/al-kisah-sepohon-pokok-rambutan/

Pada satu masa dahulu, terdapat satu pokok rambutan yang besar yang berbuah sepanjang tahun. Seorang budak kecil bernama "DIA" datang bermain di tepinya setiap hari.


DIA memanjat pokok itu, memakan buah rambutan dan ada kalanya tidur di bawah pokok rambutan tersebut...


DIA amat menyukai pokok tersebut, dan pokok tersebut juga amat menyukai DIA.
Setelah beberapa tahun, satu hari DIA datang dengan muka bersedih.


“Jom, main dengan saya,” kata pokok tersebut kepada DIA.
“Saya bukan budak lagi. Saya tak main di tepi pokok lagi,” kata DIA.
“Saya perlukan permainan. Dan saya perlukan duit untuk membelinya.”


Pokok tersebut tidak ingin melihat DIA tidak bermaya dan sedih maka berkata, 
“Maaf, tapi saya tidak ada duit, tapi DIA boleh ambil semua buah rambutan saya dan jual. Macam itu, DIA dapatlah duit.”

DIA sangat gembira dengan tawaran pokok dan mengambil kesemua buahnya dan beredar dari pokok tersebut dengan senyuman besar.
DIA tidak pulang menjenguk pokok setelah mengambil buah rambutan. Pokok tersebut sangat sedih.


Tetiba satu hari, DIA kembali, DIA kini sudah dewasa dan pokok amat teruja.

“Jom, main dengan saya,” kata pokok tersebut kepada DIA.
“Saya tiada masa untuk main. Saya perlu bekerja untuk keluarga. Saya perlu rumah. Boleh pokok bantu saya?” kata DIA.
“Maaf, tapi saya tiada rumah. Tapi DIA boleh ambil dahan saya untuk membuat rumah,” kata pokok.


DIA yang gembira dengan jawapan itu terus mencantas segala dahan pokok dan beredar dari itu tanpa kembali.
Pokok gembira melihat DIA riang, tapi sedih dan sayu lagi apabila DIA tidak kembali setelah mengambil dahannya.

Setelah beberapa tahun....

DIA kembali lagi, dan pokok tetap gembira melihat kepulangan DIA.
“Jom, main dengan saya,” kata pokok tersebut kepada DIA.
“Saya dah makin tua. Saya nak pergi belayar untuk berehat. Boleh bagi DIA satu kapal?” tanya DIA.
“DIA boleh ambil batang saya untuk membuat kapal.DIA boleh belayar jauh dan gembira,” kata pokok.


Tanpa belas kasihan, DIA terus mengambil batang pokok dan pergi belayar dan tidak pulang menjenguk pokok.




Setelah beberapa tahun, DIA kembali........................................


“Maaf DIA, kali ini saya tiada apa-apa yang boleh bantu DIA lagi. Tiada rambutan untuk DIA,” kata pokok itu.
“Tak apa, saya pun tak ada gigi untuk menggigit,” jawab DIA.
“Tiada lagi tempat untuk DIA memanjat,” kata pokok.
“Tak apa, tulang belakang saya sakit…,” jawab DIA.
“Saya memang tak ada apa untuk diberi, yang tinggal hanyalah akar saya yang makin mereput… Maafkan saya,DIA,” pokok itu kata sambil menangis.


“Tapi bagus juga! Akar tua adalah tempat paling baik untuk berehat… DIA datang duduk tepi saya dan berehat,” tambah pokok itu.
DIA duduk di tepi pokok, dan pokok berasa bahagia dan tersenyum…

Berapa ramai antara kita yang menganggap ibubapa kita sebagai pokok rambutan di dalam cerita ini? 
Masa muda, kita suka bermain di tepi ibu bapa. Bila besar, kita meninggalkan mereka – hanya mencari ibubapa ketika kita ada masalah. 
Tapi dalam apa-apa situasi, ibubapa tetap sanggup berkorban untuk kita untuk memastikan kita boleh meneruskan senyuman.
Ramai yang merasa kejam kesanggupan DIA menebang pokok tersebut, tapi berapa ramai antara kita yang melayan ibubapa dengan cara yang sama.
Seringkali kita lupa menghargai jasa ibubapa sehingga terlambat…
Hargailah ibubapa, dan luang masa bersama ibubapa.
Kehilangan hanya terasa apabila melihat kerusi itu kekosongan di kampung
Kita tidak memahami sayang ibubapa sehinggalah kita sendiri menjadi ibubapa.....


ikhlas,
012-6260742
motivator...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature