Followers

Wednesday, June 4, 2014

TIPS KEWANGAN HEBAT

Dalam keadaan ekonomi masa kini masih ada yang merasakan ketidakperluan "financial protection". dalam sejarah banyak perniagaan tumbang selepas pemiliknya:

1. meninggal dunia
2. jatuh sakit(masalah kesihatan)
3. hilang upaya
4. diambil alih oleh keluarga
5. hutang yang tertalu banyak

6. gagal menguruskan "cash flow"
7. sikap tidak bertanggungjawab bos
8. kos terlampau tingi dalam menjalankan perniagaan
9. menjual produk yang tidak ada "demand" dalam pasaran
10. syok sendiri: tidak mahu mengikut trend competitor(tidak menghiraukan pesaing)
11. tidak monitor progress syarikat dengan serius dan teliti

bagaimana peranan "takaful dan financial protection?"


ibarat "kereta tiada INSURAN" berani tak drive di tengah-tengah kesibukan jalan raya?


Satu benda yang mungkin kita terlupa tentang "risk management" atau "pengurusan risiko"
sememangna pernigaan berhadapan risiko setiap masa tapi tahukah anda menguruskan risiko dengan baik penyelesaian kepada kegagalan!!

dalam menjalankan bisnes, semestinya peniaga mengharapakan mampu menghasilkan jutaan daripada hasil bisnes yang diusahakan. 
berkembang pesat...

tapi jangan LUPA..9/10 perniagaan mengalami kerugiaan setiap hari dan tutup

tak kira bisnes besar atau kecil..tetap berpotensi "close"

jika nakkan usaha yang kita usahakan mampu diwarisi kepada generasi seterusnya, protect your financial:


1. membeli plan RM 1 juta jika berhadapan risiko kesihatan dan kematian generasi mampu meneruskan legasi perniagaan dengan RM1 juta yang ditinggalkan..kerana perniagaan yang seang dijalankan belum tentu mampu meninggalkan keluarga penerus perniagaan RM 1 juta!! "pls be realistic" hanya orang-orang yang menjalankan perniagaan memahaminya...jangan bisnes dan rasa syok sendiri akan kaya raya....kalau begitu senang menjalankan perniagaan semua orang buat bisnes n berhenti daripada makan gajiiiiiii................yang menyeksakan masa + kebebasan hakikatnya



2. perniagaan sepatutnya lebih memberi kita banyak masa ,kebebasan dan ketenangan dalam kewangan bukan MEMBEBANKAN kepala sehingga setiap masa memikirkan mana nak cari duit mana nak cari duit...too bad! better do something...better or change bisnes..kalau ada "financial protection" meringankan tak kepala otak?



3. kalau tiba-tiba terlibat kemalangan yang tidak dijangka dan MC yang panjang..pening tak kepala bisnes tak dpat nak jalankan dan duit makin menyusut dalam akaun tanpa gaNTIAN??
kerana itu perlunya income replacement!! setiap MC dibayar dengan RM utk kita berehat dengan hati yang lapang dan tenang sehingga sepenuhnya recover! perlu plan "financial protection" 


4. sebagai manusia, boleh ke janji takkan sakit?? sakit itu pasti..tak ada manusia yang tak pernah sakit walaupun sesema dan demam...prepare diri dgn kad perubatan. kalau sakit boleh dapatkan rawatan yang lebih cepat dan selesa di hospital swasta kerana 

"MASA BAGI SEORANG USAHAWAN ADALAH EMAS!"

 menunggu 3-4 jam utk berjumpa dr, menunggu untuk ambil ubat lagi sejam..sangat membuang masa..so jadilah lebih bijak dlm pengurusan masa.

dalam perjalanan perniagaan, menarik utk menonton perjalanan rakan-rakan dan sekeliling kita yang ghairah menjalankan perniagaan. MAkin ramai yang cintakan bisnes satu pekerjaan sunnah. tapi ramai juga lupa dlm keghairahan sampai hilang semua yang ada dan menambah hutang piutang yang tak pasal-pasal. bisnes tak kemana, hutang pulak kemana-mana...serampang seribu mata. mana boleh dpat loan, semua korek! sampai korek sini, kambus sana...last2 jangan sampai diri sendiri tenggelam. 

belajar tentang "KESABARAN" dalam mengharungi perjalanan sebagai usahawan. biar perlaham tetapi trend nya menaik..daripada laju, tapi "naik tiba-tiba" dan "menjunam" dengan sekelip mata
percaya pada fitrah

"tiada kejayaan dalam satu malam' tapi "ada kegagalan dalam sekelip mata"



"membeli dan mencarum dalam PROGRAM INTENSIF GANTIAN PENDAPATAN SEKARANG JUGA. TAK MAPU 1 JUTA CREAT HALF MILION FIRST! pls do cobtact me for further consultation.


ikhlas,
hasbah juwaini
012-6260742
motivator & registered financial advisor



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature