Followers

Tuesday, June 10, 2014

kesilapan paling biasa dalam menjalankan perniagaan

best tak topik ni....mari buat bisnes! tapi kurangkan kesilapan...

"TURUNKAN sedikit EGO dan tingkatkan pengetahuan....kejayaan pasti menanti di hadapan"

tidak menganggap diri hebat dan betul semuanya sbb saya bukan sejaya MOKHTAR BUKHARY (idola saya) tokoh usahawan islam yang cemerlang di MALAYSIA. 

idola saya dlm perniagaan yang nampak depan mata..

daripada seseorang yang tiada apa-apa bangkit menjulang nama yang sangat masyur di seluruh tanah air Malaysia berkat usaha dan kesabaran sehingga menjadikan beliau seorang TOKOH yang boleh dicontohi.

background kami serupa....so saya suka dia..ada pepatah kata
"tak kisah di mana kita bermula tetapi PENTING di mana kita berakhir"

mana ada shortcut nak sukses!! pls change our mind set...

there's no short cut ways to success!!

mari muhasabah diri sendiri dalam keghairahan mengejar sebuah kejayaan dlm perniagaan dan kehidupan....ungkapan yang sama saya belajar dari orang cina! satu bangsa yang sangat berjaya dalam perniagaan di malaysia dan juga worldwide! tgk negara CHINA..tiada rahsia lain kecuali "KERJA KUAT" dan "sungguh-sungguh" kadang-kadang ada terbaca NEGATIF tentang beliau(mokhtar bukhary) dek kerana beliau mempunyai rangkaian yang besar empayar perniagaan di malaysia. kenapa tak terfikir "bagaimana beliau mencipta keadaan hari ini" semuanya pasti ada permulaan.. kalau dia bukan sesiapa, tak mungkin dia dpt apa yang dimilki hari ini.satu REZEKI drp Allah swt. pelik dgn sesetengah manusia, jika guna elektrik, jika beli gula, jika guna highway memberikan wang kepadanya...

"STOP LAH GUNA SEMUA BENDA TU" 
kenapa tak ambil yang positif, kalau TERLALU MUDAH UNTUK MENJADI PEMILIK  kejayan dan empayar besar ini....tak adalah orang miskin di Malaysia ni. oleh kerana usahanya yang berterusan berpanjangan istiqaMAh sehingga hari inilah baru dia makin memiliki, dan memilki empayar yang nampak sgt "gah" dan "luas"

Ignore all the negatives!! 
positifnya dia tokoh islam yang sangat cemerlang! 


keadaan ekonomi hari ini makin menampakkan orang melayu makin ketinggalan dlm sektor ekonomi. apa boleh buat sekarang??

  1. jana pendapatan extra. kerja lebih kuat lagi.kalau sebelum ni kerja 1 je, sekarang miliki 2 kerjaya. selagi ada kudrat, selagi itulah jalan kejayaan terbuka luas. ia lebih mudah untuk jana pendapatan daripada menurunkan komitmen sedia ada. bukan "menadah" saja supaya rezeki turun dgn sendiri. tingkatkan usaha dan ILMU pengetahuan dan BUKAN MODAL!! asyik tingkatkan modal, bisnes tak jugak jalan-jalan. tingkatkan knowledge ttg "strategi pemasaran berkesan" dan praktikalnya
  2. Tips: memulakan satu perniagaan pasti kan "yang dikendong tidak berciciran" cth: sedang bekerja sekarang ada satu pekerjaan yang sekadar mencukupi dgn hidup makan, pakai cuma tiada lebihan...bila memulakan perniagaan BUKAN terus "let go" pekerjaan sedia ada serta merta, mulakan dengan part time. PASTIKAN YANG DIKENDONG TIDAK BERCICIRAN"
  3. menjalankan perniagaan dengan sabar dan sungguh-sungguh seolah-olah selepas setahun mampu berhenti daripada kerja sedia ada dan fokus dgn bisnes. maknanya: sekurang-kurangnya pendapatan dalam bisnes yang dijalankan sama atau LEBIH sikit daripada gaji sedia ada...FOKUS!! FOKUS!! FOKUS!!  
                                                                                      
  4. Jika anda menganggap "bisnes" terlalu mudah nak jalankan anda mungkin gagal & takkan resign sampai bila-bila. hari pertama menjejakkan kaki ke dalam perniagaan kn letak "expectation" terlalu susah dan mencabar dunia perniagaan baru anda akan rasa "OH, TAKLAH SESUSAH YANG DIJANGKA! DAN AKAN MEMBAWA ANDA LEBIH KE PUNCAK JAYA!" logiknya: kalau terlalu mudah berjaya dlm perniagaan tak akan ada rakan-rakan kita atau orang-orang sebelum ni akan kerja makan gaji sehingga semua orang habis belajar menunggu tawaran pekerjaan dan bergelar penganggur...menjadi suruhan boss, walapun tensen dengan boss, sabar je di tempat kerja walaupun dah PENATTT layan karenah boss, masih bertahan di tempat kerja sedia ada sedangkan kenaikan gaji dan bonus tak seberapa, penat mengejar punch card dan semuanya yang memaksa diri mengejar date line dll"                                                                                                                                         "BUKAN SENANG SESENANG MAKAN GAJI YE JIKA BERBISNES"


  1. Jangan terpengaruh dengan melihat bisnes "kawan". Dulu saya pernah buka restoran, terdorong nak buka restoran kerana diberitahu oleh seorang rakan kata buka food court di bukit bintang sebulan dapat  RM30,000. indah tak?tapi saya tengok dia tak mcam org bergaji 30,000 sebulan. masih jual di tepi jalan, join expo2, buat bisnes macam2 yang lain-lain lagi. senang ni kalau boleh cari modal buka restoran dapat bulan2 RM30k! saya pun buat loan + buka restoran. tapi terus terang TIDAK BERJAYA dan duit makin menyusut. jangan terpengaruh dengan kawan kerana lihat kejayaan rakan di FB, KHABAR-KHABAR. betul-betul nak serius mengikut rakan tersebut lihat bukti dulu seperti: statement bank dia (skg leh tgk online je), kalau ada slip/statement pendapatan, mintak nak tengok lah JANGAN tertipu daya dengan KERETA MEWAHNYA, nampak melancong ke luar negara ke sana sini nya...rumah ala-ala mewahnya!mintak nak tengok statement bank nya at least nampak pengaliran keluar masuk boleh kita nilai kekayaannya...ada org tgk kawan buat, bulat-bulat ikut kawan, buat loan bank buat sama apa yg kawan buat dan akhirnya menangis sorang-sorang!! bukan makin kaya makin papa kedana =(
  2. bila telah mampu melangkah sepenuh masa dlm bisnes yang dikerjakan kena belajar satu erti "SABAR YANG PALING TERTINGGI" banyak ujian nak menjadi kaya duit ni...nak kaya iman pun byk cabaran..cabaran keseronokkan membuat dosa. sama juga cabaran nak menjadi kaya kewangan! datangnya kawan-kawan yang kuat menipu, yang nak pinjam duit, yang nak pesongkan niat betul kita, yang nak ambil kesempatan, yang berpandangan NEGATIF ttg usaha kita, yang menghina BISNES kita, yang taknak beri sokongan kepada kita, yang menggap bisnes kita ni macam "low class" yang berlagak nak mampus rasa diri TOO great pun ada..."persetankan semua cabaran ini" jiwa mesti kuat dan kental selagi apa yang kita buat tidak menyalahi agama & undang-undang.keep on doing, ISTIQOMAH dan sabar menempuh ranjau..
  3. Bila dah mula untung sikit, JANGAN PLAK CEPAT NAK KAYA SANGATTTT!!..dah main tak boleh sabar. bisnes ni lambat ada lagi laju..nantikan saat "yang dikendong berciciran, yang dikejar pun tak dapat". sabar, sikit-sikit lama-lama jadi bukit jugak, gunung ganang dan lautan!! kalau apa kita buat tu dah on track ke arah kejayaan teruskan, teruskan teruskan jangan belok kiri atau ke kanan...
  4. 2 tahun pertama dlm bisnes sendiri! JANGAN TAMBAH KOMITMEN LAGI...sabar..makin untung dan berpendapatan. tak perlu menipu mata-mata orang untuk memuaskan hati mereka atau mengejar PUJIAN drp mereka! be yourself....bisnes pasti ada naik turun. selidik dulu tingkat cash selagi mampu....slow2 upgrade impian yang kita idamkan.. bukan setahun pertama je nak semua ada dah serentak! nak rumah baru yang gah, kereta mewah yang gempaq! tapi AKUAN KOSONG..KOSONG..KOSONG!! ANDA pasti penat selepas 3-5 tahun, masih sama, hidup dengan komitmen tinggi dan  akaun masih "ZERO"
  5. fokus dalam melakukan pernigaaan kunci kejayaan yang tidak perlu dipertikaikan lagi...keep focusing on what u hv committed before. walaupu perniagaan kecil-kecilan..FOKUS!! pasti berjaya jugak. jangan terlalu gelojoh, dengar bisnes tu bagus buat, bisnes ni bagus buat...anda mungkin menjerumus kan diri ke lembah hutang piutang yang tak mampu diselesaikan lagi..=( nak buat binses HATI KENA LAPANG!!
sebab dlm mengejar kejayaan luar biasa, along the way kena juga jaga masa yang seimbang: masa utk diri sendiri, anak-anak, kerjaya dan keluarga!! 

"have a balance lifestyle"

finally:


truly,
financial advisor: 012-6260742

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature