Followers

Thursday, April 3, 2014

sapa nak belajar kuasa minda?

dalam kepala kita ada minda separuh sedar (unconscious mind) and sedar(conscious mind)..ramai orang tak dapat nak bezakan mana satu sedar mana satu separa sedar..nak contoh tak?



contoh:
- alarm berbunyi..kringg!!!!!dengan sedar tangan pun tekan alarm. (tp lama kelamaan "tak sedar bila takan alarm" sebab dah tekan tapi masih tidur and tak perasan bila tekan button)...ni nak cerita sedar dl..so amik yang sedar punya..lepas tu bangun, mandi..masa mandi (byk benda minda separa sedar kawal takpa kita perasan) amik ubat gigi letak kat berus gigi n gosok gigi, pastu cuci muka guna TABITA.(hehehe), lepastu amik sponge letak shower foam gosok badan...SEDAR-SEDAR dah pakai baju dah...dah siap nak keluar rumah ..semua pergerakan & perlakuan tadi terjadi sendiri tanpa perlu menunggu arahan dari diri sendiri...sebab dikawal oleh minda separa sedar..

Minda separa sedar ni keupayaannya melebihi minda sedar! dan kita lebih banyak menggunakan minda separa sedar lebih drp minda sedar!! ramai orang tak tau kan?

  The power of unconscious mind!

ini banyak dipelajari dlm teknik NLP dan Hipnosis...google apa benda tuh..

semua orang impikan kejayaan betul tak? orang gila je takde impian dan tak fikir masa depan..cuma manusia ni ada satu sifat "EGO" ..dan sukar menerima kegagalan dalam hidup. kalau kita lihat sejarah manusia..berapa ramai yg kita lihat berjaya sangat hari ini semuanya berulang-ulang kali gagal..tapi sebagai manusia, try la kurangkan kegagagalan..cari orang-orang cemerlang utk kita menuntut!! jgn ego sangat rasa diri je bagus sangat sampai bila pun sedar-sedar dah umor 60 thn..nak usaha apa dah..masa yang ditinggalkan xkan berulang walaupun sesaat!! mendekati orang-orang berjaya utk kita kurangkan "silly mistakes" yang berkemungkinan kita ulang apa yang orang berjaya pernah buat. cari jalan short cut! dengan cara belajar dari orang-orang yang TELAH BERJAYA..

teknik nak berjaya:
1. tanya hati dulu apa kita nak dalam hidup ini? nak akhirat? semua orang nak ke syurga..tapi nak sampai ke syurga kena tempuh DUNIA dulu..so Islam pun tak halang kita utk berjaya dunia dan berjaya juga di akhirat....sebab manusia negatif ni, akan kata saya KEJAR DUNIA..so kita clarify awal2.."ISLAM TAK HALANG UMATNYA MENJADI KAYA RAYA"..so imagine apa yang anda impikan dalam hidup ini:

kalau saya sendiri: saya nak banyak duit, sebab saya dari keluarga biasa, kena kumpul harta sendiri bermula dari "ZERO" takde harta pewarisan RM10 juta...so saya memang bersedia dan sabar utk kerja kuat dan perlahan-lahan mendaki kekayaan dan kejayaan...biar perlahan tapi kekal..daripada "cepat datang, cepat lenyap!!"..kenapa saya nak banyak duit?

imagination:
                                            nak travel around the world with family

  • nak ada rumah mewah segah istana

  • nak sebijik kete sport!!

    nak bawak ahli keluarga (mak ayah, adik beradik & keluarga ++ sebelah mertua sekali ) sapa nak jadi ahli keluarga saya..hehehe..menunaikan haji & umrah dari duit poket sendiri..

    terpulang kepada masing-masing punya impian dan cita-cita...what i really want is "FINANCIAL FREEDOM" ..really2 free..doing all above with peace of mind! bukan menunjuk kaya tapi hakikatnya ikat perut! its not me...

    saya ada baca buku tentang NLP: coaching..nak tau rahsia mencapai semua ini dengan jayanya?

    Action planning tools:

    1. Penyusunan aktiviti step by step!
    2. Percaya kepada unconscious mind
    anda boleh try kedua-duanya dan pilih salah satu yang memenuhi diri anda!

    6 steps action planning tool

    1. pilih satu tarikh tepat untuk anda miliki matlamat anda
    2. buat satu komitmen dengan mengishtiharkan kepada semua orang yang boleh membantu anda
    3. kenalpasti semua kemungkinan yang mesti berlaku 
    4. pilih "set of carrots" (rewards) yang akan anda berikan kepada diri anda apabila setiap step itu dicapai
    5. Dari tarikh yang anda target utk capai tu..work backwork dari tarikh tersebut sambil slotting tasks in order
    6. tengok item pertama yang perlu dilakukan dalam list tersebut dan terus bertindak NOWWWW!1
    teknik ke-2: memberi arahan dan kepercayaan kepada unconscious mind untuk bertindak! mcm senang kan..tapi its not works to everyone..must practice!



    1. pilih matlamat yang anda impikan. tidak perlu plan tapi memerlukan matlamat yang jelas!
    2. cari tempat yang sunyi..duduk..tutup mata..pastikan tidak diganggu langsung okey! 10 minit tarik nafas, hembus nafas..
    3. fikirkan secara jelas apa yang kita impikan dan mahukan! cipta satu gambaran (visualization) impian tersebut dengan adanya music, orang sekeliling..dan sepenuh perasaan tengah memilikinya..terjemahkan impian itu dengan lebih jelas..satu persatu..sehingga anda mampu dpt satu energy luar biasa daripadanya.
    4. last step: fikirkan apa yang anda boleh buat dlm masa 30 minit untuk anda capai matalamat tadi? dengan pantas bertindak...30 minit je..apa boleh anda buat..untuk capai semua ni
    5. walaupun termucul "pops!" dalam kepala anda tetap buat tanpa hiraukannya.jangan terpedaya dengan kata-kata "kalau", "tapii...." atau "mungkinkah?"..buat saja & take action!
    6. Now buka mata...pergi buat terus!













    7 comments:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

    Name:
    Email Address:
    IC number(applicable for malaysian only)
    Occupation
    Weight (berat)
    Height (cm)
    handphone number/whats app no:
    Medical History 1. Healthy
    2. Just warded(<2 months)
    3. Unhealthy

    This contact form was created by Freedback.

    signature

    signature