Followers

Sunday, April 20, 2014

di mana kepentingan TAKAFUL?

sebagai perunding takaful yang berdaftar lagi pakar dalam bidang ini ingin saya kongsikan pendapat peribadi saya....kadang-kadang terbaca komen masyarakat umum tentang takaful yang terlalu NEGATIF. tanpa memberi ruang langsung kepada diri sendiri untuk melihat dan mendengar secara keseluruhan apa itu TAKAFUL dari orang yang sebenarnya LAYAK!! (registred advisor)

Ni kisah saya bercerita & sembang - sembang dengan uncel owner sebuah bengkel usia 40 an Jumaat lepas..bengkel berusia lebih 18 tahun.chinese owner semestinya! saya tanya dia lah.."tanggungjawab saya dah "



dia tanya saya dulu: i pun pakai kereta sama macam u... u kerja apa muda-muda pakai ini kereta?

(cerita la installment bulanan, harga masa beli...bp tahun loan..semuanya sama rupanya..cerita makin menarik jadinya..hehehe tapi dia dah lama habis bayar lah dah tua dah..i muda lagi okeyy)

saya jawablah: i buat insurance dan takaful . Boss, u ada insurance ke?

uncle: bagus yer bisnes..tapi saya ada banyak polisi insuran u tau?

saya: yeke? tapi i tak heran chinese memang banyak insurance punya. sebulan u bayar berapa?

uncel: RM3500 sebulan utk 5 ahli keluarga (anak 3 + wife + diri dia)

saya: banyak ye uncle bayar utk insurance

uncle: i cerita u ah..kalau i sakit i tak perlu kerja tau..zaman sekarang u tengok banyak sakit orang..macam2..muda-muda sudah sakit. hospital tak habis-habis.takut la..saya cakap u satu orang i ambil RM1 juta pampasan. kalau i sakit, anak-anak i sakit..i tak perlu kerja ..bengkel pun i boleh tutup..



saya: wah setiap anak pun uncle ambil SATU JUTA? (actually plan satu juta ni saya tahu setelah 2 tahun buat takaful..rupanya dah lama orang cina tahu dan mencarum utk plan 1 Juta)

uncle: ya lahh...i ambil masa lahir-lahir terus ambil. sekarang saya mau tambah utk diri sendiri ajen cakap susah la (dah 40an) kena thread miles, check up medical.. susah nak lepas..kalau sihat semua ok! (dlm hati: wahh dah berjuta-juta nak tambah lagi..... hebat uncel tua ni)

uncle: saya tak belajar tinggi, saya kena kerja kuat buka ini bengkel..kerja kuat-kuat. tapi bisnes zaman sekarang, susah juga..cukup-cukup makan saja..(tapi leh jugak amik insuran 1 juta sorang..dlm hati lah)



saya: sebab apa uncel ambil 1 juta..100 ribu cukuplah untuk anak-anak nanti besar diorang tambah sendiri lah.

uncle: saya cakap u, kalau saya sakit/ mati..keluarga saya senang.mana mau dapat saya sakit mereka carum untuk anak-anak saya. sampai tua mereka senang.tak perlu susah-susah macam saya. nak simpan sendiri utk satu orang SATU JUTA mana mungkin? kalau saya ada 1 juta sekarang, saya nak buka bengkel lagi ke? sendiri kerja, sendiri jaga??

saya: TERLOPONG SEKEJAP..wah bagus uNCLE ni. uncel amik company mana?

uncle: xxxxx ..tapi ada lagi lain2 company juga(hahaha rahsia. yg pasti bukan great eastern sebab mungkin takde ajen great eastern datang approcah dia awal-awal..)

kesimpulan: diri sendiri: saya ingatkan 1k+mencarum dalam takaful ni dah cukup banyak utk ahli keluarga saya..rupanya..tak cukup pun! saya BERAZAM nak tambah lagi n nak buat mcm uncel ni buat! SATU JUTA untuk setiap ahli keluarga. salah sorang je kena apa2....mmg tak terbeban kewangan dan amsih mampu hidup gembira dan kaya dan senang macam biasa....

"jaminan kewangan yang paling meyakinkan"

memang duit bukan segala-galanya tetapi "SEGALA-GALANYA MEMERLUKAN DUIT"..

kejadian ni ada saksi  iaitu : ahmad fadzli (my hubby) kami kat bengkel masa tu 2-2 org.lepas dari bengkel my husband pergi car wash plak...lagi cerita best..ada sorang cina tua sembang-sembang dengan dia mcam2 (baik betul)..dia pun layan sembang..dah uncle tu balik..pekerja car wash tanya u tau dia sapa??my hubby kata tak kenal la..dia tauke "restoran silver bird" di seremban 2. satu restoran mewah jugaklah kat S2. non halal food..ktrg pun tak pernah makan situ lah..tapi tau restoran tu..pekerja car wash cakap..orang paling cerewet sekali itu complaint ini complaint..ehemm...susah mau ckp baik!! "perkerja tu kata"...kebetulan kereta kitorang sama MODEL..yeayyy..tu je kesimpulannya...

sekian kisah kereta dan hubungan baik..hahaha...


siapa termasuk golongan ini??angkat tangan....pls...hehehe..

TIME TO HAVE 1 MILLION CERTIFICATE!! TAKAFUL....menjanjikan RM1 juta TUNAIIIII utk kita & ahli keluarga jika keadaan tidak mengizinkan utnuk kita bekerja lagi atas sebab masalah kesihatan menimpa!!

nukilan:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature