Followers

Tuesday, April 30, 2013

"AKAUN SIMPANAN KESIHATAN"

"Nikmat paling bernilai dlm hidup kita adalah "KESIHATAN" kerana dengan kesihatan yang optimum, kita boleh bekerja dengan tekun, mencari rezeki utk keluarga, merasa nikmat dunia, gembira mengelilingi dunia, menikmati hasil pendapatan kita, bersuka ria bersama keluarga tercinta dan lain-lain" . Tetapi sebagai manusia, sebaik mana pun kita menjaga kesihatan, kita tidak mungkin terlepas daripada "diserang penyakit atau rasa tidak sihat" setidak-tidaknye, stress, demam, batuk...Kenapa terlalu berkompromi dlm aspek kesihatan?mulakan meyimpan sedikit duit untuk penjagaan kesihatan.

bila sihat kerja pun best...
 

Buku simpanan

Akaun simpanan kesihatan biasanya datang bersama PERLINDUNGAN INSURAN@TAKAFUL semasa. Simpanan jenis ini membayar semua perbelanjaan perubatan anda, duit yang disimpan sama ada datang drp anda sendiri atau company sebelum pembayaran cukai pendapatan. Tambahan daripada itu, selain drp menanggung kos perubatan, ia juga memberi anda dividen beserta bonus tahunan bergantung kepada plan yang anda pilih sambil menunggu untuk digunakan...



mesti anda ingin tahu bagaimana duit dlm akaun simpanan kesihatan ini bekerja???


1. Anda atau majikan meletakkan duit dalam akaun simpanan kesihatan (akaun ini diletakkan ke dalam satu akaun syarikat swasta (insurance company) yang lain untuk menjaga kebajikan perubatan diri anda atau staffs anda dalam mengawal semua perbelanjaan berkaitan kesihatan)

2. Duit anda sama seperti meletakkannya di dalam akaun bank, bezanya duit tersebut tidak dikenakan tax. malahan, bertambah setiap bulan dengan pendapatan dividen setiap tahun.

3.  Apabila anda hendak menggunakan duit tersebut (anda perlu menunjukkan preskripsi doktor, atau bill bayaran rawatan hospital) anda akan diberikan DEBIT CARD yang jumlahnya mencecah RM600,000-Rm1.8 juta untuk membayar semua perbelanjaan anda secara automatik, atau jika BUKAN di hospital  panel Great Eastern,  anda perlu menyerahkan resit bayaran kepada Great Eastern Takaful, mereka akan membayar semula duit anda yang telah dibelanjakan.

ADAKAH PENTING MEMILIKI DAN MENJAGA AKAUN SIMPANAN KESIHATAN INI SUPAYA TIDAK LUPUT???

1. KAD DEBIT PERUBATAN anda dibatalkan serta merta
2. Semua simpanan anda dibekukan sementara waktu
3. Semua manfaat yang dijanjikan terbatal dengan serta merta (pampasan kemalangan, kematian, kecacatan, sakit kritikal)
5. Kesimpulannya ibarat jika berlaku malapetaka yang tidak dijangka, anda tiada sebarang perlindungan kewangan... macam dalam keadaan kecemasan: ada handphone tapi takde kredit atau tak ada line.



KESAN: jika berminat nak dapatkan semula semua manfaat seperti di dalam buku, anda seperti memulakan semula semuanya..

  1. tempoh menunggu utk sakit kritikal 120 hari(4 bulan) bermula semula dari tarikh "reinstatement"
  2. kad debit perubatan boleh digunakan semula selepas sebulan tarikg reinstatement
  3. yang lain-lain diteruskan seperti biasa
kos rawatan terkini di malaysia
Senarai penyakit kritikal Great Eastern Takaful


APA PERLU BUAT JIKA LAPSE?
  1. Contact perunding kewangan@takaful anda segera
  2. Isi borang untuk reinstatement (pengaktifan semula)

itu saja untuk kali ini...selamat menjaga akaun masing-masing demi kehidupan anda yang lebih terjamin dan selesa. Jgn menjadikan alasan musibah sebagai punca untuk berputus asa dlm kehidupan kerana, HIDUP INI PILIHAN. pilihan terletak di tangan kita...rancang, atur dan susun setiap perancangan kewangan dan masa depan kita. Setelah merancang dan melaksanakan sebaiknya, barulah bertawakal kepadanya..
" Sesungguhnya, kita hanya mampu merancang..yg menentukan Allah S.W.T."



"nikmat yang paling beharga dlm hidup kita adalah kesihatan, kerana kita adalah ASET dalam keluarga kita.. have a medical treatment with peace of mind"...- GREAT EASTERN TAKAFUL.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature