Followers

Monday, March 19, 2012

KISAH "nantilah" i buat....i banyak kerja sekarang nii..esoknya.."nantilah..".."nantilah"

Assalamualaikum,

Bertemu kembali. kali ini saya nak kongsikan satu kisah "nantilah" i buat....i banyak kerja sekarang nii..esoknya.."nantilah..".."nantilah""...kisah menarik yang berunsur kelakar dan teladan.Pernah jumpa orang macam ni atau memang anda sendiri yang macam ni. tebal dengan sikap suka berlengah-lengah. Sikap berlengah ini adalah sikap kumpulan personaliti "Peaceful Phlegmatic" (sila baca buku ini):

Personality plus - Florence Littauer

Individu berpersonaliti "Peaceful Phlegmatic" ada baik dan buruknya dan buku ini menerangkan dengan terperinci bagaimana mengatasi sifat buruk yang ada pada "Peaceful Phlegmatic". Rupa atau gaya personality ini sila lihat gambar di bawah ini:
adakah ini ciri-ciri anda??hhee.....check "google translate" for the meaning if not sure
hhee.....rupa ala-ala over-cool & steady..pemalas sikit pun ada..

Jika anda berpersonaliti ini, sila cari jalan untuk berkawan dengan seorang  "Popular sanguine" dan "Powerful Choleric"...macam saya.anda tak sesuai berkawan dengan "Perfect Malancholy" nanti pasti menimbulkan ketidaksefahaman...Buku ini banyak mengajar kita tentang bagaimana satu personality mampu diubah kepada satu personality yang lain in positive way. sangat menarik. Bagaimana mencari kawan, bagaimana berkomunikasi, bagaimana berjual beli dan sebagainya melalui pengenalpastian personaliti kerana setiap orang dilahirkan dengan personaliti tertentu sama ada anda suka atau tidak. Ianya bukan pilihan tetapi telah ditakdirkan namun buku ini mengajar bagaimana "anda berupaya mengubah sebiji batu yang dilahirkan tidak berharga menjadi sebuah permata yang berkilauan dan bernilai tinggi"

Ramai yang bersikap suka berlengah-lengah dalam semua perkara. Kerana bagi mereka lebih baik melengahkan sesuatu daripada memberi kata putus "ya" atau "tidak". Sedangkan jelas dan terang sesuatu itu mendatangkan kebaikan. dengan sikap berlengah ini mereka bakal kehilangan sesuatu yang berharga. Mengikut "Mark Chandik. CLU.ChFC, Insurance Professional Irvine, California". Kos yang terpaksa ditanggung disebabkan oleh sikap berlengah ini dibahagikan kepada 3 kesan utama iatu:
  1. Penderitaan kepada keluarga
  2. Kegagalan dalam perniagaan @ pekerjaan
  3. Tergelincir dari matlamat asal
3 persoalan utama yang perlu dijawab mengikut turutan, jika tidak semua jawapan akan menjadi "salah" :
  1. Adakah saya perlu insuran hayat?
  2. Berapa yang saya perlukan?
  3. Plan bagaimana patut saya beli/miliki?
penerangan:
Adakah saya perlu insuran hayat?
Jawapan mudah untuk ini ialah orang yang anda "TANGGUNG" masih memerlukan anda utk teruskan kehidupan walaupun anda telah pergi.Jadi anda perlukan insuran hayat. Sekurang-kurangnya "PAMPASAN KEMATIAN" sebagai pengganti untuk mereka teruskan hidup. Anda sebenarnya memberi nyawa baru kepada mereka. Mereka termasuklah: Pasangan, permata hati anak-anak, tanggungan ibu bapa yang telah tua, melindungi rakan seperniagaan dan pekerja(jika ada).

Kadang-kadang anda akan menolak lagi dengan berkata "mereka mesti ok punya walaupun saya takde" dan mungkin ini betul kerana mereka pasti akan bekerja keras meminta-minta semata-mata utk teruskan hidup. Saya mungkin tidak mampu mengubah fikiran anda, tetapi anda perlu akur dengan realiti, bahawa anda mampu melakukan sesuatu untuk menjadikan kehidupan mereka jauh lebih baik.

Berapa yang saya perlukan?
Persoalan kedua pula berapa pula yang perlu kita miliki untuk membantu mereka? Ada pendapat sesetengah "pakar kewangan" setiap daripada kita memerlukan sekurang-kurangnya 5-20 kali ganda daripada pendapatan tahunan. baru ianya mampu mebantu anda & diri anda dalam apa jua keadaan di dunia.Sila kira sekarang min 5x..darabkan dengan pendapatan anda. katakan pendapatan bulanan RM3,000. darabkan dengan 12 x5 =RM180,000 sekurang-kurangnya???da yang mungkin $250,000, $500,000, ianya berbeza-beza bergantung juga kepada matlamat, pendapatan dan impian anda. Jumlah ini jangan tanya pada orang lain, anda sendiri pun mungkin tak ada..BETUL kan??Most Probably will answer "YES, we don't have". So tak perlu kita rasa kerdil sangat sememangnya hanya golongan-golongan tertentu sahaja yang mampu memiliki sejumlah wang ini. Mungkin golongan korporat yang outstanding, usahawan-usahawan terkemuka, artis-artis yang sangat berjaya macam siti Nurhaliza, menteri-menteri dll baru ada sejumlah wang ini.Jangan fikir bagaimana menjadi mereka, fikirkan bagaimana nak jadi seperti mereka??.. Nilai ini lebih tepat lagi jika anda sediakan "FINANCIAL NEED ANALYSIS". Let me share how to prepare it,
Kira anggaran $ yang diperlukan oleh anda & keluarga berdasarkan 3 kategori:
  1. Perbelanjaan segera (Immediate): contohnya perbelanjaan pengebumian, kos perubatan yang tidak ditanggung, hutang rumah, hutang peribadi, hutang kereta dan semua hutang yang ada, cukai pintu, cukai pendapatan, kredit kad dan semua bil yanga ada.
  2. Ongoing expenses (perbelanjaan harian): Makanan, rumah, utilities(bil elektrik, air, astro, maxis), kereta, penjagaan kesihatan, pakaian dan insuran bulanan.
  3. Perbelanjaan masa depan (Insuran hayat terletak dalam kategori ini): perbelanjaan setelah bersara dan tanggung anak belajar.
Selesai menyenaraikan semua perbelanjaan, kira jumlah semua sumber pendapatan yang ada termasuklah gaji pasangan, simpanan, pelaburan dan insuran hayat sedang anda miliki.Seterusnya kita kira "Berapa yang saya perlukan?"

(Ongoing expenses+perbelanjaan masa depan) -   (jumlah semua sumber pendapatan) 
= Insuran hayat yang diperlukan (kira sekrang!!)


Saya kongsikan satu cerita di sini sepanjang career sebagai financial advisor: salah seorang client saya seorang doktor membeli polisi bernilai $500,000 dan 7 bulan selepasnya Dr tersebut terlibat dalam satu excident yang agak tragis, dilanggar lori muatan tinggi dan meninggal dunia. Saya menerima cek bernilai $500,000 dan pergi menyerahkannya kepada keluarga Dr tersebut dan mereka sangat terkejut dengan penerimaan cek tersebut. Dr tersebut mempunyai 9 anak. 3 daripadanya belajar di universiti. Disebabkan ini, setiap kali saya bertemu client, saya tidak akan memotong mana-mana proses/prosedur dalam menentukan jumlah insuran yang mereka perlukan.Tugas konsultan adalah menentukan memberi runding cara kewangan terbaik kepada client dan secara langsung memberikan perlindungan optimum kepada client dan keluarga.

Plan bagaimana patut saya beli/miliki?
Anda mesti fokus jenis insuran yang perlu anda miliki. Jenis yang perlu anda miliki bergantung kepada:
  1. Berapa lama perlindungan yang anda perlukan. kajian menunjukkan, jangka hayat manusia bagi lelaki mencapai 72 tahun manakala wanita 75 tahun.
  2. Berapa banyak duit yang anda mampu (budget) keluarkan setiap bulan
Pilih sama ada Jenis insuran berjangka tertentu (term insurance) atau insurance kekal (permanent).
Kedua-duanya mempunya pros and cons.
  1. Term insurance: Jangkaan 5 tahun, 10 tahun, 15 tahun dan mungkin 20 tahun
  • Kebaikannya: Terbaik utk memenuhi keperluan sementara dan harganya mungkin lebih tinggi tetapi anda  mampu tidak menjadi masalah
  • Keburukannya: Hanya boleh digunakan dalam tempoh tertentu, perlindungan hilang selepas tamat tempoh dan harga menjadi lebih mahal apabila umur lebih tua.
 Jika anda orang yang sukakan hobi di luar batasan bahaya seperti "payung terjun", "suka membantu orang dalam peperangan", "suka join reformasi" dan lain-lain aktiviti ganas, insuran mungkin dijual dengan harga lebih mahal kepada anda atau hampir tiada perlindungan langsung (takmau jual terus..hehee...nak beli pun taknak jual..ok??)

2. insuran ke-2 iatu permanent insurance:

Kebaikannya:
  • perlindungan sampai bila-bila atau sampai mati (99 tahun)
  • Premium biasanya lebih murah
  • sejumlah simpanan tunai $$ yang banyak apabila persaraan, kecemasan, beli rumah baru, pergi haji, melancong dll..
 Keburukannya:
  • Menjadi sangat mahal kepada yang dah berumur dan berisiko tinggi
Oleh itu..panduan di atas boleh dijadikan penyelesaian masalah supaya tidak berlengah lagi dalam mengambil insuran hayat sekarang. "Di mana ada kemahuan di situ ada highway"... Ramai clients saya membuat silap apabila menganggar di luar kemampuan menyebabkan ianya "painful" to survive. Make sense to buy insurance!!
simpanan membukit pun boleh mendatar tanpa perlindungan insuran. Buy as musch insurance as u can!! but never over estimate your income.if not u will surrender ealier and make loss.
 
Kepentingan insuran hayat kepada perniagaan?
  • sumber kewangan untuk agreement jual beli
  • membeli masa anda untuk menggantikan pemilik/pekerja utama perniagaan
  • Boleh diwarisi kepada keluarga & orang-orang yang penting dalam hidup anda
  • Menyelamatkan anda dariapada terpaksa menjual syarikat untuk membayar cukai dalam ekonomi gawat dan inflasi
 Rancangla kewangan anda sekarang. jangan tunggu sehingga kewangan lari dari anda. Pastikan duit anda sekarang bekerja untuk anda di masa akan datang. 

"Do it right for your future secure"
tidak ada orang yang berjaya dalam hidup tanpa merancangnya terlebih dahalu. "plan for it and work for it!!
Lindungi mereka ...

"Buang sikap suka berlengah lengah. ... Jadilah orang yang optimist"...

pesanan ikhlas ini, 
dari saya hasbah Juwaini
Great Eastern Professional Financial advisor..
012-6260742 (SMS/Call)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature