Followers

Sunday, March 11, 2012

Guna smart tag ke lorong tunai??

Assalamualaikum & best wishes to all,

Anda pernah guna highway? saya yakin semua di antara kita memang biasa guna highway kan kecuali yang duduk dalam hutan dan memang tak keluar-keluar je tak tau ape itu highway. So anda yang biasa guna highway mesti tau apa itu "SMART TAG" kan?smart tag ni rupa dia macam ni:
lorong smart tag
 smart tag

so sekarang anda sudah kenal "SMART TAG"..Ramai di antara kita mengeluh apabila terpaksa beratur panjang di "Lorong tunai" setiap kali nak keluar tol. Terpaksa beratur 1-2 jam terutamanya musim perayaan time nak balik kampung. Beratur semata-mata nak bayar tol. itu ok lagi sekali sekala balik kampung lagipun time cuti, lama beratur pun ok je. cuma "TENSEN" sikitla kan. Dengki je tengok orang yang lalu Touch n' Go atau Smart Tag kan??dalam hati "kalaulah aku guna Smart Tag..dah lama aku sampai kampung!!...ada di antara anda yang lebih dasyat lagi, dari rumah nak ke tempat kerja tu hari-hari kena lalu tol. Setiap hari tensen sebab beratur nak bayar tol di "LORONG TUNAI"..dan setiap hari memberi alasan "jalan jem" pada bos sebab punch card merah lambat sampai office. Semua di antara kita sangat pasti akan kepentingan dan bertapa bergunanya SMART TAG tapi berapa ramai yang sanggup melabur untuk membeli SMART TAG ini?? Harganya dalam RM100 lebih dan di dalamnya menggunakan kad Touch n'Go. top up bila dah habis kredit. nilaian kredit sama saja seperti bayaran tunai juga tak ada caj tambahan tetapi nilai SMART TAG ini menjadi tidak terhingga kerana mampu membeli masa kita. Masa yang berlalu tak mungkin sesaat pun berulang. Jadi kenapa anda sanggup membuang masa untuk beratur menunggu giliran untuk membayar tol sedangkan anda mempunyai pilihan lain yang sejuta kali lebih baik.

Begitu jugak hospital. Kalau anda ke hospital kerajaan waktu menunggu lama 4-5 jam adalah kebiasaan. Ini berlaku kerana bilangan pesakit pada satu-satu masa adalah sangat ramai melebihi kelengkapan & tenaga kerja di hospital. Anda juga seperti pengguna "LORONG TUNAI". Setiap kali ke hospital, balik dengan muka masam, merungut ke sana dan ke sini tentang:

  1.  waktu menunggu yang tersangat lama (pesakit luar)
  2. Appointment pakar pun kena tunggu lama juga. Baik tak payah bagi appointment
  3. Nak parking 10 kali pusing tak dapat-dapat lagi
  4. Banyak lagi kalau nak disenaraikan, kesimpulannya: servis teruk
Merungut tanpa tindakan tiada gunanya. Fikirkan adakah jalan penyelesaian atau alternatif lain untuk anda keluar dari kemelut ini?? untuk menjadi sihat sentiasa..adalah mustahil. Boleh anda memberi satu jaminan bahawa esok, lusa dan seterusnya anda akan sihat seperti hari ini. Tak akan demam, tak akan sesema, tak akan sakit pingang, tak akan kena kanser (statistik: 1 drp 4 org akan dijangkiti kanser) atau paling senang x-cident (kajian menunjukkan x-cident berlaku pada setiap saat)..kalau ada yang berani gerenti anda tidak akan kena semua ini, saya boleh bagi anda RM100 sekarang!! dengan syarat kalau anda mungkir janji, anda pulangkan saya RM 100,000. Dalam tempoh sebulan saja, kita tak perlu tunggu setahun..lama sangat!! ok ??

Apa yang saya nak kaitkan di sini, dalam peringkat ekonomi yang berbeza-beza ada di antara anda yang sememangnya mampu membeli SMART TAG (RM100 je sekali beli utk selamanya) dan tidak dinafikan ada yang hanya mampu menggunakan "LORONG TUNAI" sebab tak ada duit nak beli smart tag walaupun RM100 sahaja. kalau boleh nak jalan kaki, tak nak lalu tol..Situasi ini simbolik daripada ada di antara anda sebenarnya mampu ke hospital swasta dan ada yang hanya mampu ke hospital kerajaan sahaja. Kebaikan hospital swasta:
  1. waktu menunggu pendek giler (setengah jam dah siap semua--daftar, jumpa Dr, ambil ubat, kalau admit terus masuk wad, kalau ok, terus balik). Betapa anda membeli masa anda drp membuang masa 4-5 jam menunggu giliran
  2. parking:parking sentiasa ada. pasti ada kosong setiap masa kerana tak ramai pesakit pada satu-satu masa. Adakah anda membeli masa anda? jimat 1-2 jam cari parking
  3. layanan dan rawatan: hanya staf-staf yang berhati mulia penuh dengan senyuman sahaja yang akan melayani anda dan pakar sahaja yang layak menyentuh anda. Adakah anda membeli sebuah penghormatan?
  4. Keadaan wad: 4 katil satu bilik / 2 katil / single room terletak pada pilihan anda sendiri. Anda mempunyai pilihan.Tak perlu dengar bising sana sini dan beratur lagi nak masuk toilet dan berjalan sejauh 0.5KM untuk ke tandas. Tandas dalam bilik ok...
  5. waktu melawat: mak & ayah dari jauh baru sampai pukul 7 pg, terus ke wad jumpa anda. Bolehkah ini anda dapat di hospital gov. Mak & ayah anda terpaksa menunggu sehingga waktu melawat. Di hospital Swasta tak ada istilah waktu melawat. Anytime, all of u are most welcome!! The door always open for you...
 Keselesaan di hospital swasta

Pilihan di tangan anda??Masih nak memilih "LORONG TUNAI" berbanding "SMART TAG"..Tepuk dada tanya selera. Kalau teringin sangat-sangat di swasta, teruskan membaca. kalau nak lorong tunai lagi dan tak berminat dengan SMART TAG. Bagi free pun tak sudi nak ambil, sila tutup mata sebelah sambil membaca. Manalah tahu ada pelangi selepas hujan..

Saya ada satu program yang meungkin anda belum tahu atau dah ada yang tahu tapi buat-buat tak tahu untuk dikongsi bersama anda. Plan SIMPANAN dan perlindungan. Kebaikan plan ini:
  1. Dapat satu kad perubatan percuma. Kad ini ibarat Touch N Go dalam SMART TAG
  • Kad bernilai RM480,000 hingga RM1.2 juta
  • Swipe je setiap kali masuk hospital swasta macam KAD DEBIT maybank / CIMB anda.
  • Jika anda ditimpa kemalangan anda dapat duit tunai - RM50,000 --Rm 1.2 juta
  • Jika anda ditimpa malapetaka yang menyebabkan anda cacat cth: lumpuh dapat lagi duit tunai
  • Jika anda disahkan oleh Dr menghidap penyakit yang kritikal : kanser, darah tinggi, stroke, kencing manis anda akan diberikan lagi duit tunai
  • last but not least: apabila meninggal waris anda akan diberikan wang khairiat kematian (RM2500) dan wang tunai lagi min RM50,000 ----RM1.2 juta
Anda tak akan dapat faedah sehebat ini jika anda menyimpan di tempat lain. Di Maybank/CIMB/ kad ATM/ Tabung haji/ASB..sebab itu saya katakan the best saving plan. dengan hanya menyimpan di sini, anda boleh miliki semuanya di atas. Di sini tu, di mana?
di GREAT EASTERN TAKAFUL SDN BHD. Simpanan bermula RM150 sahaja setiap bulan. tapi nilai yang anda dapat mencecah RM jutaan ringgit malaysia. skim simpanan ini:

  1. Diiktiraf BANK NEGARA MALAYSIA sepenuhnya
  2. Syarikat insuran no 1 di Malaysia (statistik keuntungan/aset terbanyak BNM 2010)
  3. Simpanan yang disimpan boleh dikeluarkan seperti simpanan di bank
  4. Ada lagi tambahan wang tunai kerana semua simpanan anda dilaburkan ke dana-dana patuh syariah (takaful)
  5. Anda akan mendapat bonus dan dividen setiap tahun
jangan tunggu lagi..bertindak sekarang. dapatkan kad perubatan ini segera sebelum terlambat.."SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN"..."Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna"



Pilihan di tangan anda sekarang..pilihlah yang terbaik untuk masa depan anda yang hebat !!
Wassalam..
***HASBAH JUWAINI~~perancang kewangan. (MASTER IN business Admin)- 012-6260742 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature