Followers

Wednesday, August 14, 2013

MLTA vs MRTA

ramai yang tak tahu tentang adanya MLTA? apa benda plak ni MLTA...jom kita tambah knowledge.



summary: selalu org buat summary kat bawah kan..aii nak buat summary kat atas. boleh kan? jimat masa u ols nak baca satu2..nama pun tambah knowledge je bukan penting sgt.baca summary jela:



------apa yg dpt disimpulkan drp MRTA vs MLTA ni.terbaik adalah MLTA sebab besanya bank akan wajibkan pembeli rumah(masa buat loan) amik MRTA. tapi u ols ada right xnak amik MRTA yang ditawarkan dan memilih utk ambik MLTA dengan GREAT EASTERN TAKAFUL. faedahnya???

1. after 25-30 years: u ols ada 2 pilihan.kalau u ols sihat je..dapat keluarkan semua duit u ols + dividen + bonus mencecah ratusan ribu ringgit!!berbeza MRTA takde simpanan ni...hangus!!

2. kalau dlm tempoh loan rumah tak habis lagi tu..u ols ditimpa malapetaka, TPD ke SAKIT KRITIKAL ke atau byebye dari duniawi ini..rumah anda menjadi PERCUMA..baki drp perlindungan rumah tersebut akan diberi CASH(tunai) kepada ahli keluarga. berbeza dgn MRTA(bank) dia tolong settlekan rumah je..takde nilai tunai. silap2..family ken top up lg 30% utk settle.

3. Sakit kritikal: kalau u ols amik MLTA kalau ditakdirkan menghidap kanser ke atau lain2 penyakit kritikal..semua hutang rumah dgn bank dilangsaikan. baki duit perlindungan rumah diserahkan kpd anda utk meneruskan kehidupan secara TUNAI $$$ berbeza dgn MRTA..kalau sakit sekali pun.. tetap kena bayar duit rumah sbb dia cover TPD & Death sahaja.. tak percaya..sila semak buku polisi MRTA anda...

4 faedah paling bagusss....kalau beli rumah baru..nak tambah aset.mungkin tak payah beli lagi insuran.kenapa? rumah yg sedia ada mungkin tinggal baki dengan bank 50,000 (contoh) jumlah perlindungan rumah yg anda ambil adalah RM300,000. selepas tolak RM50,000 ada lagi baki RM250,000...baki ini anda boleh pindahkan kepada rumah baru...bagus tak??kalau rumah baru tu bernilai RM250,000 lah. kalau lebih beli insuran yg cover "the difference" tu saja. okey...

kalau rasa confuse, tp berminat nak tau lebih lanjut..msg@call saya ye

finnacial consultant: hasbah binti juwaini
012-6260742. whats app pun boleh (free)..


bawah ni details:


Bila kita berjaya beli rumah tak kisahla samada yang pertama, kedua atau seterusnya secara belian melalui pemaju, sub-sale atau lelongan dengan tujuan duduk sendiri atau untuk disewakan, kita diwajibkan untuk membeli insuran dikenali sebagai Mortgage Life Insurance bertujuan memberi perlindungan ke atas aset yang dimiliki dengan kemudahan kepada peminjam untuk menyelesaikan pembayaran pinjaman jika berlakunya kematian atau kecederaan dan hilang upaya kekal (Total and Permenant Disibility – TPD) terhadap peminjam sebelum tamat tempoh pinjaman. Ini bagi memastikan keluarga yang ditinggalkan tidak dibebankan dengan pinjaman perumahan yang belum selesai.

Bila bercerita berkenaan insuran ni, dah tentu kita pernah dengar jenis Mortgage Life Insurance yang ditawarkan kepada kita untuk membuat pilihan sama ada nak ambil Mortgage Reducing Term Assurance (MRTA) atau Mortagage Level Term Assurance (MLTA). Apa yang dimaksudkan dengan MRTA dan MLTA ni dan apa kelebihan serta kebaikan terhadap dua jenis insuran ni? Mana yang lebih cash value pada masa hadapan? Semuanya terletak pada pilihan individu masing-masing untuk menentukannya berdasarkan kewangan semasa yang dimiliki oleh kamu. Ada yang beranggapan bayaran insuran secara bulanan membebankan dan lebih mudah jika bayaran insuran itu dilakukan secara pukul habis kerana tidak perlu memikirkannya dimasa hadapan.

Jadual dibawah menerangkan secara ringkas perbezaan di antara MRTA dan MLTA bagi memberi kefahaman yang mudah serta jelas kepada kamu semua.


huh...banyak nyer nak kena baca..tak kuasa?? hii..perhatikan no.9 drp 10 points yang dibezakan.
nilai tunai: jika tidak berlaku kematian @ TPD...
kalau kita amik MRTA drp bank..kita tak dapat sebarang RM $$$...berbeza kalau kita amik MLTA kita dapat balik duit ++ bonus ++ dividen lagi lebih RM100,000...selepas kita dah habis bayar loan rumah. best tak kawan2? but of course plan- plan bagus macam ni utk org yang berduit sahaja. sebab tu pernah dengar satu pepatah

"org kaya terus menjadi kaya...org miskin makin miskin salah satu faktor org kaya memilih utk TIDAK KEHILANGAN WALAUPUN SATU SEN PUN drp setiap pembeliannya manakala golongan pertengahan hanya tahu berbelanja tanpa memikirkan setiap sen yang dibelanjakan...."
 
 semoga perkongsian ini bermanfaat....insyaallah..=)

ihsan:  http://www.mynewstory.net/kewangan/perbezaan-antara-mrta-dan-mlta-mrta-vs-mlta.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature