Followers

Tuesday, March 19, 2013

BUKTI KASIH SAYANG SEORANG IBU...

Assalamualaikum dan salam sejahtera warga maya...


Hari ini saya seperti terpanggil untuk berkongsi satu kisah benar yang baru sangat berlaku tahun lepas JULAI 2012. Si ibu seorang setiausaha sebuah syarikat gergasi di Malaysia (dlm erti kata lain agak bergaji besar) dan menjadi tunggak pendapatan keluarga @ main contributor in the family. Semestinya suami juga turut menyumbang tetapi pendapatan si isteri melebihi si suami. Saya yakin di luar sana juga ada yang menghadapi situasi seperti ini. Ianya tidak menjadi sesuatu yang terlalu aneh di zaman sekarang memandangkan lelaki dan wanita lebih berdaya saing ketika ini...

Si ibu di usia 40 an, tiba-tiba terdetik di hati ingin memulakan simpanan pendidikan + pelaburan serta  perlindungan di bawah skim takaful GREAT EASTERN dan sekaligus terus mencarum juga untuk kesemua 3 orang tanggungannya iaitu anak-anak kesayangan bermula Julai juga.


Buku akaun Takaful Great Eastern

Nama si ibu tercatat dalam buku ini sebagai "pencarum" dan termaktub dalam buku akaun ini "jika sebarang musibah samaada SAKIT KRITIKAL atau MENGALAMI KECACATAN YANG KEKAL atau "MATI" semua simpanan bulanan anak-anak akan diteruskan oleh "TABUNG KEBAJIKAN GREAT EASTERN TAKAFUL"

"TABUNG KEBAJIKAN GREAT EASTERN TAKAFUL"
 
Betul orang kata naluri seorang ibu seolah-olah mengerti segalanya. Bulan Ogos 2012 (sebulan selepas mula mencarum) si ibu tiba jatuh sakit dan dimasukkan ke ICU kerana ada pecahan salur darah di otak  (Brain aneurysm).

 Definition of brain aneurysm:  A brain aneurysm is a protruding bubble or sac on a blood vessel caused by a weak spot in the vessel wall that balloons out over time.

Kebiasaannya brain aneurysm tidak menunjukkan sebarang tanda sehinggala ianya "rupture" (pecah). reference: http://neurosurgery.ucla.edu/body.cfm?id=105

Si ibu meniggalkan dunia dan 3 orang anak kesayangan ini dengan tidak dijangka. Mungkin agak menyentuh hati cerita ini tetapi bukan tujuan penulis ingin meraih simpati tetapi untuk kita sama-sama renungkan dan menghayati sajauh mana persediaan dan pengurusan kita menghadapi sebarang risiko yang tidak dijangka.



Sedihkan tengok pics ni??Tak sanggup nak tengok.... ;(

taknak sedih lama-lama..sedikit keceriaan di sebalik kesedihan keluarga ini....


 Nama terpaksa dirahsiakan ye "confidential"
Cek bernilai RM101,652.53

Semestinya ini bukannya pengganti si ibu, sekurang-kurangnya si ibu telah melaksanakan tanggungjawabnya sebaik mungkin kerana:

1- Tidak meninggalkan anak-anak(tanggungannya) dlm keadaan meminta-minta
 
2- Berjaya memastikan simpanan pendidikan anak-anaknya terjamin "waive" - simpanan pendidikan bulannanya diteruskan oleh tabung kebajikan Great Eastern Takaful sehingga anak-anak habis belajar (usia 25 tahun) disebabkan oleh pencarum meninggal dunia.

3- Tanda kasih sayang berkekalan. Nama "terpahat" di dalam buku akaun si anak

4- Dengan pampasan (cek RM100K) meringankan beban keluarga. 

5- Semua kos rawatan si ibu sepanjang menghadapi sakit (walaupun sekejap) sepenuhnya ditanggung oleh GREAT EASTERN TAKAFUL. Ahli keluarga semestinya berasa lapang. sekurang-kurangnya tidak perlu mengeluarkan sebarang simpanan lain (jika ada)

Peninggalan si ibu ...

Itu saja yang nak dikongsikan..ini sebagai kisah teladan. saya yakin di luar sana ramai ibu bapa yang berkemampuan tetapi sangat keberatan nak menyimpan untuk anak-anak mahupun diri sendiri. Ramai kita lebih suka menikmati keseronakan sekarang sehingga terlupa masa susah atau diluar jangka. Kita manusia hanya mampu merancang tetapi Allah s.wt yang menentukan segalanya. Jika ada peluang apa salahnya melakukan yang terbaik utk keluarga dan diri sendiri. 
 
"Oren yang manis takkan tumbuh sendiri jika tidak disemai dan dibaja hari ini"

Jangan juga tinggalkan hutang piutang utk ahli keluarga, jika pandai berhutang, pandai juga selesaikannya (sediakan satu plan back up "DEBT SETTLEMENT" yang akan saya kongsikan dalam post akan datang...

Salam.....selamat beramal yer..
Don't hesistate to contact me through Facebook/HP: 0126260742/email/Blog for free financial consultation.
sayangi ahli keluarga kita...lakukan yang terbaik!!
 
 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature