Followers

Wednesday, April 16, 2014

tips highly self-motivated : tenangkan hati

salam semua.....banyak orang-orang berjaya yang saya jumpa dan mintak diorang jadi motivator saya..diorang kata saya dah self-motivated! i born to be a motivator (maybe)... banyak faktor menjadikan saya begitu kuat, gagah dan bersemangat lahir dari hati sanubari ....

kejayaan org nampak...liku pikuk di bawah nya...only god knows

tapi tanpa orang tahu....inilah yang berlaku dan peneman setia saya sepanjang kehidupan. saya bukanlah TERLALU SUKSESS (nnt ada plak tergeram hati, terbengkek dlm jiwa..kata saya BUDGET BAGUS PLAK)..saya sikit-sikit mendaki gunung yang ada di dunia ini.dulu daki gunung angsi, gunung dato..banyak dah gunung daki..hehehhe.."jungle tracking la tu".dulu zaman belajar primary school...dari darjah 1 sampai darjah 6 straight away no 1 ( SATU ) je setiap tahun peperiksaan..takde student lain dah boleh potong tapi sekolah kampung je. Persaingan mungkin kurang tapi ramai yang berjaya dan kaya sekarang dari sekolah kampung itu.."SEKOLAH KEBANGSAAN HUJUNG BANDAR" Sik, kedah. Tahniah untuk semua....kenangan terindah di kampung.... Habis darjah 6 saya dah keluar g bandar dah.dpt offer few sekolah .result UPSR pun cemerlang. Straight A's..lepas tu age 22 dah ada segulung IJAZAH BIOPERUBATAN . muda tak dah konvo? saya melalui jalan pintas..arini bukan nak cerita pencapaian peperiksaan nak cerita tentang kejayaan...

"route to success"

Dalam diri kita ada seketul daging namanya "hati" semua orang mesti tau kan? general info sgt nak tulis pun..tapi kalau "HATI" ni tak jaga dengan baik, lama-lama asyik makan hati lah. buat apa pun tak kena dan SUKAR nak BERJAYA..bukan tak berjaya..tapi SUKAR!! hati mampu mengawal AKAL..

HATI=LIVER

Ubat hati:





baca al-quran beserta pengertian ni mmg dapat mengubah hati kita menjadi lebih bertafakur..kerana ramai orang membaca al-quran(yang baca la)..tapi baca je.,..tak faham maksud. tak sampai ke hati kandungan yang nak disampaikan melainkan kita pandai bahasa ARAB. saya memang tak pandai la...memang kena membaca maksudnya sekali

  • zikir juga mampu mengubat hati yang BUSUK berbaur dengki, marah, dll. saya sendiri zikir mlm susah la nak buat kan...zikir ketika memandu...sebut je kumat kumit.memang menenangkan seketul HATI..tenang hati tenanglah keseluruhannya...


Menjadi usahawan tak kira apa jua bidang pun memang tough! kejayaan bukan mudah dicapai. nak mengekalkan nya lagi SUSAH. Melibatkan perniagaan semestinya berhadapan dengan manusia samada org sekeliling atau mereka hadir sebagai "customer". 2 cabaran manusia yang berbeza:

1- To customer: just give our best!! let allah do the rest...nak cakap lebih tak boleh yang ni.sebab ada satu pepatah:

nak bisnes baca ni 10x.  life must go on. manage all the customers to the highest satisfaction. worst come to worst "learn to letting go few customers" ...



2- people surrounding: nowadays ..its really "hurt" me too much.. rasa nak share apa yang saya terbaca, ternampak, terdengar...(tak berapa melekat)..kes "TERBACA" ni mmg melekat dlm otak.sebab boleh rescroll utk baca. saya nak save ini semua sebagai pengalaman pahit dan manis ranjau dlm melangkah ke puncak kejayaan...tapi saya bersyukur masih ramai yang berHATI MULIA. sometimes kita ada buat salah. tapi 2 golongan surrounding yang terlahir :

satu: yang suka dengan kesilapan kita dan boleh digossipkan dengan lebih "point" dan "hot" serta lebih HINA lagi nak tengok kita jatuh dan boleh "celebrate". ketika dia tak boleh berjaya, dia nak tengok orang lain jatuh (persekitaran melayu yang perlu kita accept)

ke-2: yang nak baiki kita seikhlas hati kesilapan kita (sukar dicari tapi ada). 

Apa sekalipun..ini lah dipanggil rempah ratus kehidupan. tanpa rempah ni..hidup takde rasa.nak share satu perkara. 

BAGAIMANA MENUKAR REMPAH NEGATIF KEPADA YANG REMPAH POSITIF




Banyak orang yang berjaya dan cemerlang terdiri drp mereka yang tersangat JUJUR (honesty) tapi kadang-kadang kita yang jenis tersangat "honest" ni mengundang rasa resah kepada segelintir golongan. its hard to accept honesty.

easy to write but hard to accept by people

an expensive gift!



To be a successfull people : kita memang perlu melalui liku penuh duri...tapi pasti ada BUNGA-BUNGA selepasnya....




sharing by:
012-6260742

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature