Followers

Wednesday, June 19, 2013

Penjenamaan produk...

 jenama

salam....terbaca di fb penjenamaan (branding). Mesti ada lagi yang kurang jelas apa tu branding kan? jom kita kupas sama2..sampai nampak isinya. 1st time masuk kelas MBA(master bisnes admin 2007) dulu...sangat blur tentang "branding" yang mana prof ulang-ulang kali cakap. angguk2 pura2 faham..hakikatnya tak sampai ke jiwa. Prof keep bagi contoh branding hebat "Mc'donald", "Pepsi" siap ada video berulang-ulang kali tentangnya....

now saya sangat faham apa itu branding. tak kisah apa perniagaan yang kita lakukan branding adalah kunci utk kita berjaya.contoh branding paling senang kita nak faham:
bila sebut sesuatu benda apa jenama yang terlintas di fikiran kita, contohnya:







instant mee? mesti taktau apa dia kan...sebab semua org panggi "maggi mee" tanpa org perasan MAGGI sebenarnya adalah satu jenama. produk dia "mee"..selain MAGGI, MAMEE, VITs, ADABI, PAMA dll...
mee 'SEDAP'

ok, boleh faham sikit apa itu branding?contoh ke-2 kita bagi ubat gigi:
apa yang 1st terlintas di fikiran....kalau saya colgate.
colgate
Darlie

betapa kuatnya penjenamaan produk2 ini di malaysia sehingga ada org bila mintak ubat gigi..akan tanya "colgate ada tak?" itu bukti sesuatu kekuatan jenama.menyebabkan orang sgt ingat dan melekat dalam fikiran.
untuk pernigaan berteraskan "servis @ perkhidmatan" perlu juga penjenamaan. tapi bagaimana? Dipengaruhi beberapa faktor kecil yang membawa kepada perkara besar: contoh
 
job: financial advisor
servis: perancang kewangan & consultation regarding money matters

how??
attitude : mcm mana kita berperlakuan terhadap orang lain. pernah dengar satu pepatah

" the shape of character is the shape of your attitude"
 
ada orang suka ambil ringan dengan SMS, miss call dan apa-apa bentuk msg berkaitan handphone:

bila steve job call, masa tu kita mungkin in the middle of any function, tengah meeting, tengah makan taknak diganggu atau apa-apa keadaan sekalipun...tidak mengapa, tetepi pastikan membuat panggilan semula selepas selesai urusan sekurang-kurangnya dalam masa sejam-2 jam..jika tidak dpt dielakkan.jangan sesekali mengabaikan panggilan telefon saudara, clients atau sesiapa sahaja. menghormati setiap panggilan dgn menganggap ianya penting!!!

reply message, whats app, viber, face book...jangan abaikan atau buat tak tahu!!


 Attitude @ Perangai terbahagi kepada 2. ada positif ada negatif. taknak ulas yang mana positif mana negatif. fikir sendiri..mana baik2 tu mestilah posiitif kan? tak dapat dinafikan setiap drp kita mmg banyak attitude negatif...tetapi manusia ada satu kuasa untuk berubah!!!
- daripada selalu bangun lambat kepada bangun awal: bila bangun awal, tidak tergesa-gesa utk ke tempat appointment. ada masa untuk minum kopi, bercakap dengan org dalam rumah(warm up), tengok garden, settlekan anak and cukup masa utk bersiap.

- sukakan kejayaan yang mendalam: setiap kali dianjurkan 'contest' set dalam minda untuk mencapainya demi kepuasan diri...jangan ambil ringan. "dapat pun ok, tak dapat pun tak apa". mesti serius dan fokus dgn setiap aim & target yang telah kita tetapkan dalam diri.

- berdisiplin tinggi: mesti berdisiplin. jangan suka mencabar peraturan sedia ada atau nak buat otai dalam semua perkara!. perlu ada disiplin yang tinggi dalam diri. jadikan diri biasa mengikut peraturan dan tegas

- puntuality (tepat masa) :bila buat temujanji mesti punctual!! jangan lambat drp client. secara tidak langsung menjatuhkan air muka kita, rasa kurang confident, memberi persepsi negatif kpd kita, menyebabkan kita sedikit gopoh kerana kurang persediaan...perlu tepat masa dan sampai lebih awal daripada masa yang dijanjikan sekurang-kurangnya 15-30 minit.

- consistency & persistency: mesti melakukan semua ini secara berterusan tanpa henti...jadikan satu tabiat yang berterusan bukan hangat-hangat taik ayam

-create values: profesional, kejujuran, ikhlas, mesra, bertanggungjawab dan memberikan servis yang terbaik!!

- Imej yang profesional: tak kira apa jenis perniagaan yang anda lakukan penampilan adalah satu kewajipan..jangan bergaya seperti makcik nak jual goreng pisang plak......

contoh imej muslimah korporat:
bertudung tidak menjadi halangan...
 tetap cantik dan bergaya profesional
contact me: hasbah juwaini
Great Eastern financial advisor
012-6260742

***financial product and takaful, saving programs, education planning, medical expenses planning, retirement plan, investment plan, term saving plan, debt cancellation, penggantian EPF @ KWSP kpd yang dah tiada potongan kwsp...consultation FOC***

enjoy reading...million of thanks.feel free to comment..







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TAKAFUL & FINANCIAL Enquiry form

Name:
Email Address:
IC number(applicable for malaysian only)
Occupation
Weight (berat)
Height (cm)
handphone number/whats app no:
Medical History 1. Healthy
2. Just warded(<2 months)
3. Unhealthy

This contact form was created by Freedback.

signature

signature